Tuesday 6 November 2018

Hikmah Disembunyikan Lailatul Qadar

Para ulama' salaf berkata: Allah menyembunyikan maam lailatul qadar daari pengetahuan manusia dengan beberapa nikmat yang tersembunyi:

1. Allah menyembunyikan malam lailatul qadar dalam beberapa malam supaya kita menghidupkan malam-malam tersebut dengan amal ibadah.

2. Allah menyembunyikan saat ijabah pada hari jumaat supaya kita berdoa sepanjang hari.

3. Allah menyembunyikan mana-mana ketaatan yang mendapat keredhaanNya supaya kita mengerjakan semua ketaatan dengan sepenuh hati.Dan disembunyikan maksiat yang dimurkai Allah supaya kita sentiasa berwaspada menjauhi segala bentuk kemaksiatan.

4. Allah menyembunyikan saat kedatangan hari kiamat supaya kita selalu bersiap sedia.

Menghidupkan malam lailatul qadar ialah dengan mengerjakantaat (perintah) seperti sembahyang tahajjud, beristighfar, berzikir, membaca al-Quran, iktikaf, memperbanyakkan ihsan serta bersedekah. Kelebihanmengerjakan amalan pada malam lailatul qadar adalah berdasarkan kepada sabda Rasulullah s.a.w. Dan orang yang mengerjakan ibadah pada malam itu sekalipun ia tidak mengetahui malam itu lailatul qadar maka dia mendapat ganjaran pahala, lebih-lebih lagi mereka yang mengetahuinya tetntu dia melaksanakan ibadah dengan lebih sempurna.

Ertinya:
"Barangsiapa mengerjakan ibadah pada malam di bulan ramadhan dengan penuh keimanan kepada Allah dan mengharapkan keredhaanNya, nescaya diampunkan Allah dosanya yang telah lalu".