Tuesday 6 November 2018

Martabat Orang Yang Berpuasa

Ibadah puasa adalah salah satu rukun Islam, dan orang-orang yang mengerjakannya akan mendapat ganjaran pahala dari Allah S.W.T. Dalam ibadah puasa ini terdapat beberapa darjat atau kedudukan orang-orang yang berpuasa seperti berikut:

1. Puasa umum

2. Puasa khusus

3. Puasa khususul khusus


Puasa Umum

Puasa umum ialah puasa orang-orang yang hanya mampu menahan diri  dari makan, minum, bersetubuh di siang hari serta dapat mengawal diri dari melakukan perkara-perkara yang membatalkan tetapi tidak boleh memelihara tata tertib puasa atau melawan kehendak hawa nafsunya, yang boleh membawa luputnya pahala ibadahnya.

Puasa Khusus

Puasa khusus ialah mereka yang mampu mengawal diri dari makan, mium, perkara yang membatalkan puasa dan berjaya mengawal hawa nafsunya dengan memelihara anggotanya dari melakukan perkara mungkar yang boleh mengurangkan pahala puasanya, seperti menjaga lidah daripada bercakap bohong, dusta, mengumpat dan sebagainya. Di samping itu mereka memperbanyakkan amalan-amalan sunat seperti membaca al-Quran, berzikir, sembahyang sunat, membuat amal kebajikan dan lain-lain. Oleh yang demikian orang-orang Islam hendaklah berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai tingkat puasa khusus, mudah-mudahan amalan mereka diterima Allah.

Puasa Khususil Khusus

Ahli khususul khusus ialah mereka yang memelihara hati dari segala rupa yang selain dari Allah dan sentiasa mengingatinya. Inilah martabat puasa para nabi dan siddiqin.


Kesimpulannya; puasa yang diwajibkan ke atas kita mengerjakannya oleh al-Quran, bukanlah puasa lahir (badaniah) dan bersifat kebendaan dengan menjauhi perkara yang membatalkan puasa. Tetapi puasa yang dikehendaki ialah yang bersifat rohaniah dengan berusaha mencapai tujuan syariat yang membentuk sifat takwa pada diri muslim.